Agenda

Download als een iCal bestand

Requiem van Mozart met het Woerdens Kamerkoor

Zaterdag, 19 November 2022, 20:00
Woerden, Grote of Petruskerk

Accademia Amsterdam werkt samen met het Woerdens Kamerkoor onder leiding van Geerten van de Wetering. Het koor viert het (uitgestelde) 35-jarig jubileum met een indrukwekkend programma, waarop onder meer het Requiem van Mozart.

Woerdens Kamerkoor

Het Requiem in d-moll (KV 626) is de laatste, onvoltooid gebleven compositie van de Oostenrijkse componist Wolfgang Amadeus Mozart. Slechts één onderdeel van zijn compositieproject van de toonzetting van de teksten van de Latijnse Missa Defunctorum (dodenmis of requiem, naar de beginwoorden van het introïtus) heeft hij zelf voltooid.

Van het aansluitende Kyrie, een fuga, heeft hij alleen de vocale partijen en basso continuopartij volledig uitgeschreven, de orkestpartijen (nog) niet. Toch kan ook dit onderdeel van de totale compositie als voltooid worden beschouwd, want wanneer in 18de-eeuwse kerkmuziekcomposities de (strenge) fugavorm aan bod komt - wat bij het Kyrie van Mozarts requiem het geval is - volgt het orkest de zangpartijen meestal letterlijk. Bijgevolg hoeven de orkestpartijen niet uitgeschreven te worden in de compositiepartituur. Ook het tweede kyrie (in fis-moll) uit de Missa in h-moll van Johann Sebastian Bach staat op die wijze in de oorspronkelijke, handgeschreven netschriftpartituur genoteerd, net als de kyrie-fuga uit Mozarts Requiem als vijfstemmige compositie: voor vier vocale partijen (SATB) en met een ondersteunende basso continuopartij.

Dat het Requiem kon ontstaan en inmiddels tot de meest geliefde en gewaardeerde werken van Mozarts hele oeuvre wordt gerekend, is te danken aan zijn oud-leerling, vriend en collega Frans Xaver Süßmayr, die het afgebroken compositieproject van het Requiem op zeker moment ter hand nam en de meerstemmige muziek completeerde. Feitelijk gezien en strikt genomen bevat de Requiemcompositie zelfs meer Süßmayr dan Mozart.

Mozart bedacht en schetste de hele Requiemcompositie vermoedelijk zowel voor als tijdens zijn laatste ziekbed in november en begin december 1791. Omdat het Requiem een bestelde compositie betrof, werd het werk op aandringen van Mozarts weduwe Constanze Mozart voltooid - het moest voltooid worden -, in eerste instantie door Joseph Eybler maar later, in zijn geheel, door Süßmayr, beiden vrienden en collega's van Mozart. Deze ontwikkeling heeft lange discussies omtrent de originaliteit van het stuk doen ontstaan.

Voor de pauze zingt het Woerdens Kamerkoor nog twee stukken van Mozart (Laudate Dominum en Ave Verum Corpus), aangevuld met werken van Schütz (Psalm 100 Jauchzet dem Herren) en Rheinberger (Abendlied). Daarnaast speelt het orkest een Kerksonate van Mozart.
In het kader van Woerden 650 jaar stad zal Niek de Kort, voorzitter van de Stichts-Hollandse Historische Vereniging, ons via korte intermezzo’s mee terugnemen naar enkele memorabele episodes uit de Woerdense geschiedenis.
Het geheel staat onder leiding van Geerten van de Wetering, vaste dirigent van het Woerdens Kamerkoor. Het koor wordt begeleid door Barokorkest Accademia Amsterdam dat op oude instrumenten speelt of kopieën daarvan. Solisten zijn Martha Bosch, sopraan; Eske Tibben, alt; Falco van Loon, tenor; Patrick Pranger, bas.
Toegang: € 25; Voorverkoop: € 22,50; jongeren t/m 18 jaar en studenten: €12,50.
Toegangskaarten kunnen in de voorverkoop online besteld worden via onderstaande link, de QR code op de flyer of gekocht worden bij Chr. Boekhandel De Hoeksteen, Havenstraat 17, Woerden.

Meer informatie en reserveren via de website van het Woerdens Kamerkoor.

Direct tickets bestellen kan ook hier online.

We gebruiken cookies op onze website om u de beste gebruikservaring te geven. Lees meer over ons privacybeleid.