“Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit ” (Actus Tragicus)
Beroemd, eigenaardig, bijzonder mooi, betekenisvol – er valt heel veel te zeggen over de combinatie van instrumenten die Bach hier gebruikt. In elk geval is de bezetting niet alledaags. De violen schitteren door afwezigheid, maar er zijn wel twee blokfluiten en twee viola da gamba’s. Zij leveren een zachte, troostrijke en soms haast hemelse klank. De blokfluiten lijken het aardse lijden te symboliseren met hun wrange secunden en unisono’s. De cantate is een van Bachs oudste en de muziek is ongetwijfeld bedoeld voor een begrafenis.
Cantate “Wachet auf, ruft uns die Stimme”
In deze cantate draait alles om het bijbelverhaal van de dwaze en de wijze bruidsmeiden. Ze wachten tijdens de nacht met brandende lampen op de komst van de bruidegom. Vijf meiden hebben extra olie bij zich om hun lamp brandend te houden. De anderen zitten zonder en vertrekken om nieuwe olie te kopen. Juist wanneer zij weg zijn arriveert de bruidegom. De unieke bezetting met drie (!) hobo's en een hoorn die de koraalmelodie meespeelt, hebben ongetwijfeld te maken met de signaalfunctie van deze instrumenten: een oproep om wakker te blijven.
Cappella Sint Maarten
Accademia Amsterdam
Marjon Strijk - sopraan
Sylvia van der Vinne - alt
Arco Mandemaker - tenor
Jelle Draijer - bas
Johan Vermeer - bas
Johan Sonneveld - orgel-continuo
Leiding - Arie Hoek
Toegang: vrijwillige bijdrage
Meer informatie: op de website van de stichting Maartenskerkmuziek