Dat het Requiem kon ontstaan en inmiddels tot de meest geliefde en gewaardeerde werken van Mozarts hele oeuvre wordt gerekend, is te danken aan zijn oud-leerling, vriend en collega Frans Xaver Süßmayr, die het afgebroken compositieproject van het Requiem op zeker moment ter hand nam en de meerstemmige muziek completeerde. Feitelijk gezien en strikt genomen bevat de Requiemcompositie zelfs meer Süßmayr dan Mozart.
Mozart bedacht en schetste de hele Requiemcompositie vermoedelijk zowel voor als tijdens zijn laatste ziekbed in november en begin december 1791. Omdat het Requiem een bestelde compositie betrof, werd het werk op aandringen van Mozarts weduwe Constanze Mozart voltooid - het moest voltooid worden -, in eerste instantie door Joseph Eybler maar later, in zijn geheel, door Süßmayr, beiden vrienden en collega's van Mozart.
Voor de pauze staan op het programma: de Maurerische Trauermusik, KV 477, een kort werk voor orkest en de Vesperae solennes de confessore, KV 339 voor koor en orkest. Het programma na de pauze wordt volledig door het Requiem gevuld.
Accademia Amsterdam - orkest (op klassiek Mozart-instrumentarium)
Kristen Witmer - sopraan
Esther Kuiper - alt
Jasper Dijkstra - tenor
Michiel Meijer - bas
Jurriaan Grootes - dirigent
Meer informatie en kaarten via de website van COV Noord-West Veluwe