Agenda

Download als een iCal bestand

Passiemuziek uit de Franse Barok

Zaterdag, 30 Maart 2024, 20:15
Dordrecht, Remonstrantse kerk
In samenwerking met De Witt Academy voert Accademia Amsterdam passiemuziek uit onder de titel Requiem Aeternam. Op het programma muziek van Gilles, Campra en Rameau. Dit concert staat onder leiding van dirigent Yvonne Peters.

Requiem AeternamDe Witt Academy is een projectkoor en bestaat uit geschoolde zangers, die allen een grote koorervaring hebben. De bezetting is afhankelijk van de uit te voeren muziek. Jaarlijks presenteert het ensemble gemiddeld twee projecten, in het najaar en in het voorjaar. Het concert in het voorjaar is traditiegetrouw een Passieconcert vóór Pasen in de Remonstrantse Kerk.

Met de muziek uit het Frankrijk van de 17e en 18e eeuw denken we automatisch aan Lodewijk XIV, onder wiens régime de kunst werd gebruikt als middel om de grootsheid ver buiten de landsgrenzen te brengen. Eenmaal gevestigd in het enorme kasteel van Versailles, dat letterlijk omhoog rees uit de moerassen buiten het drukke Parijs, werd ze het kloppend hart van de natie.

Tegen de tijd dat de Zonnekoning in 1715 zijn aardse rijk inruilde, had er zich een echte persoonlijke stijl ontwikkeld zowel in de muziek als in alle andere kunsten. De muziek straalt op haar beurt de grandeur van het koninkrijk uit, maar is ook vervlochten van melancholie door een heel eigen manier van componeren.

Niemand minder dan Jean-Baptiste Lully bracht dit tot een hoogtepunt door muziek royaal te toonzetten in 5 stemmen. We onderscheiden dan “dessus” – zowel voor viool, hobo, blokfluit, etc – “les parties” en “les basses”. Les parties werden in drie verschillende C-sleutels (en niet de G-sleutel) geschreven en betrof maximaal drie altvioolpartijen, “haut-contre, taille & quinte“ van klein naar groot. Met “les basses” werd zowel een becijferde bas bedoeld – klavecimbel, orgel of luit – als een gestreken bas. De gestreken bas kon een gamba oftewel “viole” zijn of de typische “basse de violon”. De diversiteit van de instrumenten was veel groter dan we denken, alsook de stemmingen en de speelwijzen. Ook Accademia Amsterdam bespeelt dergelijke instrumenten. De studie naar het hoe en waarom gaat onverminderd voort.

Naast Lully wordt deze periode vooral gekenmerkt door Marc-Antoine Charpentier (1643-1704), Marin Marais (1656-1728), Michel-Richard de Lalande (1657-1726), André Campra (1660-1744), François Couperin (1668 -1733), Jean-Philippe Rameau (1683-1764), evenals door vele andere componisten en uitvoerders.

Uitvoerenden

Accademia Amsterdam - barokensemble
Solisten - Sylvia Peters, Felipe Carlos Gallego, Kees Heijink, Geert de Groot
Margriet den Hartog - orgel
Yvonne Peters - dirigent

Informatie en kaarten

Via de website van De Witt Academy

 
%MCEPASTEBIN%
 

We gebruiken cookies op onze website om u de beste gebruikservaring te geven. Lees meer over ons privacybeleid.