De Messiah van Händel is een van de meest uitgevoerde werken uit de klassieke muziekgeschiedenis, maar tijdens zijn leven kreeg hij voor zijn unieke oratoriumcompositie zowel enthousiaste als afwijzende reacties. De een was gefascineerd door de muzikale intensiteit van het bijbelse Verlosser-verhaal, de ander beschouwde het op muziek zetten van de christelijke heilsleer op deze "operateske" manier als blasfemie.
Librettist Jennens haalde de tekst voor Messiah uit verzen uit het Oude Testament en de Openbaring van Johannes, en verdeelde het in drie grote hoofdstukken: Aankondiging en Geboorte – Lijden en Verrijzenis van Jezus – Verlossing. Hij hoopte op deze manier aan te tonen dat de Messias uit het Oude Testament en Jezus Christus in het Nieuwe Testament een en dezelfde waren.
Het werk ging in première in 1742 te Dublin, en dat verklaart waarom Händel voor het oratorium geen blazerspartijen voorzien had. De toegevoegde hobo-partijen zijn later toegevoegd en voor het grootste deel niet van Händels hand.
Accademia Amsterdam - barokorkest
Wendy Roobol - sopraan
Eline Welle - alt
Falco van Loon - tenor
Joep van Geffen - bas
Jurriaan Grootes - dirigent
Via de website van COV Noord-West Veluwe