Op de orgelkast van het Dordrechtse Bach-orgel ontbreken engelen die viool of viola da gamba spelen, maar de registraties op deze cd vermengen ‘strijkstok en adem’. De verfijning van de toegepaste registers, demonstreert de capaciteiten van het instrument bij het uitvoeren van kamermuziek. Dit resulteert in een rijke beleving van klankcombinaties. De soepelheid van de tonen van de hobo's en de blokfluit zijn de ene keer contrasterend en de andere keer versmeltend met het kleurenpalet van het Bach-orgel.
Het Silbermann-orgel in Freiberg heeft gediend als klankvoorbeeld voor het Bach-orgel (Verschueren Orgelbouw 2007), in relatie tot Bachs werkplaatsen en zijn oeuvre.
Krebs schreef veel composities voor kerkorgel en een blaasinstrument en profiteerde van deze verrijkende klankcombinatie. We kunnen ons voorstellen dat Bach dezelfde praktijk zou hebben toegepast, wanneer hij geen orkest tot zijn beschikking had, maar variatie in klankkleur wilde bij het uitvoeren van een koraal of triosonate. Hij bewerkte zijn triosonates voor verschillende instrumentencombinaties, maar veel van de originele manuscripten zijn verloren gegaan.
Telemann schreef veel werken voor een toetsinstrument, waarbij het in plaats van begeleidt, wedijvert met een melodie-instrument. We hebben gekozen voor twee trio's uit de bundel 'Essercizii Musici', gepubliceerd omstreeks 1739. Het hoge niveau van de composities in deze bundel kan wedijveren met die van Bachs doorwrochte trio's.
"De inhoud is rijk en gevarieerd. Ook origineel van keuze. Ik heb er met genoegen naar geluisterd (aan het ontbijt) en bewonder het klankbeeld: Het lijkt alsof het solo-instrument één van de registers van het orgel is, vooral in de eerste stukken van de CD, waardoor de verhouding heel natuurlijk is." Max van Egmond, éminence grise in de Bach-uitvoeringspraktijk.
Klik op het menu, rechts in de audiospeler, om enkele fragmenten te beluisteren.
Over Onno Verschoor. Over Cor Ardesch. Over het Bach-orgel.
De opname en productie van deze cd is mede mogelijk gemaakt door het SENA Performers Muziekproductiefonds, STS-Digital en de Grote Kerk Dordrecht.