...of Hoe in Europa de Pandemie met muziek en verhaal werd bezworen...
Door de eeuwen heen heeft muziek een grote rol gespeeld bij het dragelijker maken van de angst en de onzekerheid bij epedimieën.
Accademia Amsterdam initieert een “corona-proof” project met troostrijke muziek van Charpentier, gecombineerd met lichtvoetige fragmenten uit Dantes “Decamerone”.
Centraal staat het werk van Marc-Antoine Charpentier (1643—1704) “Pestis Mediolanensis” ofwel de Pest van Milaan. Dit oratorium voor solisten en klein ensemble bezingt de goede daden van de bisschop van Milaan tijdens een uitbraak van de builenpest in de late 16e eeuw. We zouden het aanzien van de bisschop kunnen vergelijken met die van premier Rutte of de virologen van het RIVM. Het werk beschrijft de ellende maar ook de dankbaarheid voor het verdwijnen van de ziekte. De hemelse klanken geven de luisteraar hoop en vredig perspectief.
De dankbaarheid wordt bejubeld in Charpentiers bekende “Te Deum”, waarmee het programma wordt afgesloten. Iedereen kent het openingsdeel, omdat het gebruikt wordt als tune van het Eurosongfestival.
De geplande concerten in juni 2021 moeten vanwege de beperkingen door de coronamaatregelen, worden geannuleerd. Maar wij komen terug na de zomer, met een keur van solisten, die ook koorpartijen voor hun rekening nemen.
Dit project komt tot stand in samenwerking met Oude Muziek Nu! Hoorn en wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Bernhardfonds. Volg ons voor de precieze uitvoeringsdata.
|