VIER Bach!

Feestelijke Bachcantates en bewerkingen voor orgel vierhandig

Accademia Amsterdam belicht feestelijke kerkcantates van Bach van een verrassende kant

In samenwerking met solistenkwartet Quatre Bouches, vocaal ensemble Voxtet en organistenduo De Jong.

Een prachtige concertavond heb ik gehad!
Allereerst de prachtige cantates met mooie individuele stemmen maar ook mooie ensemblezang en... prachtige (on)opvallende begeleiding.
Het vierhandig orgelspel van Euwe en Sybolt was alsof het orgel in de 4 de versnelling stond.
De ontspannen en ook feestelijke sfeer werd versterkt door het gelegenheidskoor.

Het bezoeken van een Bach-uitvoering hoeft niet altijd een ernstige aangelegenheid te zijn. Bach kun je vieren! Sterker nog, de cantates die in dit programma te horen zijn nodigen daartoe juist uit. Er wordt feest gevierd, gejubeld en blijdschap geuit.

Viervoudige samenwerking

Vier Bach 2Dat vieren van het genie van Bach gebeurt door een samenwerking tussen vier partijen. Accademia Amsterdam, Quatre Bouches en Voxtet zullen gezamenlijk de cantates ten gehore brengen. Dit samenspel tussen twee professionele gezelschappen met het amateurensemble Voxtet (bestaand uit twee maal vier zangers) brengt een bijzondere synergie op gang, die aanstekelijk werkt.

Sybolt en Euwe de Jong hebben een aantal cantatedelen bewerkt voor orgel vierhandig. Hun bewerkingen ‘becommentariëren’ de cantates die te horen zijn en vullen deze aan. Deze bewerkingen zijn in de huidige uitvoeringspraktijk iets bijzonders, maar passen tegelijkertijd juist in een lange traditie: Bach zelf bewerkte er lustig op los. Vioolsolo’s bewerkte hij tot sinfonia’s van cantates. Cantatedelen werden orgelsolo’s. Brandenburgse concerten klonken opnieuw als monumentale koordelen. In wezen treden de gebroeders De Jong hiermee dus in de voetsporen van de oude meester zelf. Helemaal in de traditie, spelen zij ook de continuopartij van de cantates op orgel en clavecimbel.

Deze viervoudige samenwerking levert een unieke wisselwerking tussen het instrumentale ensemble, het solistenkwartet, het vocaal ensemble en de twee organisten. In die samenwerking komen de verbanden tussen bewerking en origineel klinkend tot uiting. De enorme ervaring in het Bachrepertoire stelt de uitvoerenden in staat te werken zonder dirigent. Dat levert een dynamische interactie op tussen de musici en garandeert een belevenis van hoog niveau.

Onder leiding van de uitvoerende musici kunnen concertbezoekers en leden van amateurkoren zelf aan de slag met cantatedelen in een workshop voorafgaand aan de concerten. Alternatief houdt een aansprekend musicoloog een levendige inleiding. Het publiek mag de koralen meezingen, precies zoals in de tijd van Bach.

Concerten & workshops

Cantateseries worden in Nederland en Vlaanderen goed bezocht, vandaar dat de Stichting Oude Muziek Barneveld ons heeft uitgenodigd de bijzondere (lustrum)editie in hun concertserie te verzorgen. Door te zoeken naar een avontuurlijke en vernieuwende samenwerking met opmerkelijke partners, wil Accademia Amsterdam een nieuwe dimensie geven aan de vorm van het cantateconcert, waardoor de beleving voor het publiek afwisselender wordt en de cantates in een context komen te staan. Door het betrekken van het in ‘orgelkringen’ beroemde orgelduo De Jong, wordt een breder publiek aangesproken. Er is bewust gekozen voor samenwerking met Voxtet Vocaal Ensemble, waardoor het project in het concept van‘meester-leerling’ een meerwaarde krijgt: de amateurzangers van Voxtet zullen gecoacht worden door het professionele vocaal kwartet Quatre Bouches.

De workshops en/of lezingen voor (zang)amateurs en bezoekers voorafgaand aan de concerten versterken dit principe. De ervaring leert dat dit een groter publiek aantrekt en de betrokkenheid toeneemt. Hierdoor blijven enerzijds de personeelskosten beheersbaar en betrekken we actief amateurmusici bij de concerten, zonder een concessie te doen aan de kwaliteit.

Feestelijke Bachcantates en bewerkingen voor orgel vierhandig

Accademia Amsterdam belicht feestelijke kerkcantates van Bach van een verrassende kant

In samenwerking met solistenkwartet Quatre Bouches, vocaal ensemble Voxtet en organistenduo De Jong.

Een prachtige concertavond heb ik gehad!
Allereerst de prachtige cantates met mooie individuele stemmen maar ook mooie ensemblezang en... prachtige (on)opvallende begeleiding.
Het vierhandig orgelspel van Euwe en Sybolt was alsof het orgel in de 4 de versnelling stond.
De ontspannen en ook feestelijke sfeer werd versterkt door het gelegenheidskoor.

Het bezoeken van een Bach-uitvoering hoeft niet altijd een ernstige aangelegenheid te zijn. Bach kun je vieren! Sterker nog, de cantates die in dit programma te horen zijn nodigen daartoe juist uit. Er wordt feest gevierd, gejubeld en blijdschap geuit.

Viervoudige samenwerking

Vier Bach 2Dat vieren van het genie van Bach gebeurt door een samenwerking tussen vier partijen. Accademia Amsterdam, Quatre Bouches en Voxtet zullen gezamenlijk de cantates ten gehore brengen. Dit samenspel tussen twee professionele gezelschappen met het amateurensemble Voxtet (bestaand uit twee maal vier zangers) brengt een bijzondere synergie op gang, die aanstekelijk werkt.

Sybolt en Euwe de Jong hebben een aantal cantatedelen bewerkt voor orgel vierhandig. Hun bewerkingen ‘becommentariëren’ de cantates die te horen zijn en vullen deze aan. Deze bewerkingen zijn in de huidige uitvoeringspraktijk iets bijzonders, maar passen tegelijkertijd juist in een lange traditie: Bach zelf bewerkte er lustig op los. Vioolsolo’s bewerkte hij tot sinfonia’s van cantates. Cantatedelen werden orgelsolo’s. Brandenburgse concerten klonken opnieuw als monumentale koordelen. In wezen treden de gebroeders De Jong hiermee dus in de voetsporen van de oude meester zelf. Helemaal in de traditie, spelen zij ook de continuopartij van de cantates op orgel en clavecimbel.

Deze viervoudige samenwerking levert een unieke wisselwerking tussen het instrumentale ensemble, het solistenkwartet, het vocaal ensemble en de twee organisten. In die samenwerking komen de verbanden tussen bewerking en origineel klinkend tot uiting. De enorme ervaring in het Bachrepertoire stelt de uitvoerenden in staat te werken zonder dirigent. Dat levert een dynamische interactie op tussen de musici en garandeert een belevenis van hoog niveau.

Onder leiding van de uitvoerende musici kunnen concertbezoekers en leden van amateurkoren zelf aan de slag met cantatedelen in een workshop voorafgaand aan de concerten. Alternatief houdt een aansprekend musicoloog een levendige inleiding. Het publiek mag de koralen meezingen, precies zoals in de tijd van Bach.

Concerten & workshops

Cantateseries worden in Nederland en Vlaanderen goed bezocht, vandaar dat de Stichting Oude Muziek Barneveld ons heeft uitgenodigd de bijzondere (lustrum)editie in hun concertserie te verzorgen. Door te zoeken naar een avontuurlijke en vernieuwende samenwerking met opmerkelijke partners, wil Accademia Amsterdam een nieuwe dimensie geven aan de vorm van het cantateconcert, waardoor de beleving voor het publiek afwisselender wordt en de cantates in een context komen te staan. Door het betrekken van het in ‘orgelkringen’ beroemde orgelduo De Jong, wordt een breder publiek aangesproken. Er is bewust gekozen voor samenwerking met Voxtet Vocaal Ensemble, waardoor het project in het concept van‘meester-leerling’ een meerwaarde krijgt: de amateurzangers van Voxtet zullen gecoacht worden door het professionele vocaal kwartet Quatre Bouches.

De workshops en/of lezingen voor (zang)amateurs en bezoekers voorafgaand aan de concerten versterken dit principe. De ervaring leert dat dit een groter publiek aantrekt en de betrokkenheid toeneemt. Hierdoor blijven enerzijds de personeelskosten beheersbaar en betrekken we actief amateurmusici bij de concerten, zonder een concessie te doen aan de kwaliteit.

Uitvoerenden en programma

Uitvoerenden

De vier gezelschappen werken volgens hun gebruikelijke werkwijze zonder dirigent:

Accademia Amsterdam, instrumentaal ensemble (1-3 blazers, 5 strijkers)
Quatre Bouches, solistenkwartet (maakt ook deel uit van de koren)
Voxtet, vocaal ensemble (8 zangers)
Euwe en Sybolt de Jong, orgel 4-handig en dubbelcontinuo (orgel en clavecimbel)

Onno Verschoor, artistieke leiding en zakelijke coördinatie

Programma

Duur van het programma: ongeveer 75’ muziek. Het programma kan met pauze (3 cantates) en zonder pauze (2 cantates) worden uitgevoerd.

Extra's

Vóór het concert kan een workshop of masterclass worden aangeboden, gegeven door professionele musici van Accademia Amsterdam en Quatre Bouches.
Er kan ook gekozen worden door een boeiende korte lezing over de betreffende cantates door een aansprekend musicoloog.
De organisten De Jong kunnen een demonstratie houden op het hoofdorgel, waarbij (betalende) bezoekers een kijkje zouden kunnen nemen op het orgelbalkon (als de plaatselijke situatie dit toelaat).
De orgelbewerkingen zijn te horen op het (hoofd)orgel. Normaal gesproken neemt het gezelschap een continuo-orgel en clavecimbel mee. Maar als de stemming van het (hoofd)orgel en de beschikbare ruimte dit toelaten, kan dat instrument ook ingezet worden voor de basso continuo.


We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. Read more  about our privacy policy.