CD of Accademia Amsterdam, co-production Folia
Contents: "Music for Baroque Dances at the Court and Theatre"
You can order through the web shop.
De naam Dorothee Wortelboer op het doosje garandeert dat de Franse dansmuziek op de cd ook echt dansbaar is. Zij is namelijk specialiste op het gebied van de barokdans. Wortelboer selecteerde en groot aantal korte dansen, soms afkomstig uit grotere werken, maar vaak ook uit dans boeken met genoteerde choreografieën, en rangschikte ze naar soort enerzijds de dansen voor het theater, anderzijds die voor de balzaal. Blokfluitist/hoboïst Onno Verschoor verzorgde de instrumentaties en zorgde samen met de andere leden van Accademia Amsterdam voor een cd die ook voor niet-dansers alleszins de moeite waard is. Het Engelstalige cd-boekje geeft een aardig inkijkje in de wereld van de barokdans, een gebied waar nog heel veel nieuws te ontdekken valt. Deze cd beveel ik in het bijzonder aan aan iedereen die na het beluisteren van de soundtrack van de film Le Roi Danse eens wil horen hoe het óók kan.
Marcel Bijlo, Tijdschrift voor Oude Muziek, Februari 2003
Danseres, choreografe en onderzoekster Dorothée Wortelboer presenteert met deze uitgave voorbeelden van Franse dansmuziek uit het einde van de 17e en het begin van de 18e eeuw, waarop in balzalen en theaters werd gedanst. Verschillende typen dansen passeren de revue: sarabande, bourrée, gavotte, en verder solodansen, paardansen, dansen voor drie of meer dansers, contradansen, statige dansen en karakterdansen. De meeste muziek die we hier horen, is nooit eerder op cd verschenen. Wortelboer betreurt het dat musici veelal niet voldoende stilstaan bij het feit dat er ook op gedanst moet kunnen worden; zo hebben ze bijvoorbeeld vaak geen oog voor het vereiste tempo. Met deze cd, waarvoor geput is uit uitgaven waarin zowel muziek als choreografie genoteerd staan, wil zij beide elementen juist als eenheid brengen. In Accademia Amsterdam heeft ze de perfecte partner gevonden. Uiterst elegant en sprankelend trekt de muziek voorbij, en afhankelijk van de aard van de dansen variëren de instrumentale bezetting en het tempo, en daarmee de sfeer. Je hoort dat er goed over nagedacht is en dat de musici plezier hebben in het spelen. Jammer dat het maar 50 minuten duurt! [Dat is in de huidige nieuwe uitgave ruim 60' - red.]
Luister! September 2002
Ensemble Accademia Amsterdam, onder leiding van oprichter en hobospeler Onno Verschoor, laat ons genieten van dansmuziek die we duidelijk niet tot de volksmuziek kunnen rekenen. De laatste serie dansen daarentegen, speciaal bestemd voor de danszaal, komt dicht bij muziek zoals volksdansers die kennen. De eerder genoemde Contredanse, La Nouvelle Bourrée maar ook Le Cherubain en An Echo by Mr. Groscort worden zeer uitnodigend gespeeld. Vooral laatstgenoemde melodie, die wordt gespeeld als vioolsolo, geeft prachtig de sfeer weer van de musicerende dansmeester en zijn leerling.
Cees Tempel, tijdschrift Volksdans