…of Hoe in Europa de Pandemie met muziek & verhaal werd bezworen
Europa heeft in het verleden vele pandemieën gekend. De pest, ook wel “Zwarte Dood” genoemd, is de bekendste veroorzaker. Gelukkig is deze ziekte door verbeterde hygiëne vrijwel uitgebannen, maar zijn er nieuwe ziektes ontstaan zoals de cholera, de Spaanse griep en nu Covid-19. Muziek heeft een grote rol gespeeld bij het dragelijker maken van de angst en de onzekerheid en dat muziek daar ook in deze tijd toe in staat is, bewijst Accademia Amsterdam met dit project.
Pestis Mediolanensis
Centraal staat het werk van Marc-Antoine Charpentier (1643—1704) “Pestis Mediolanensis” ofwel de Pest van Milaan. Dit motet voor solisten en klein ensemble bezingt de goede daden van de bisschop van Milaan tijdens een uitbraak van de builenpest in de late 16e eeuw. We zouden het aanzien van de bisschop kunnen vergelijken met dat van premier Rutte of de virologen van het RIVM. Het werk beschrijft de ellende maar ook de dankbaarheid voor het verdwijnen van de ziekte. De hemelse klanken geven de luisteraar hoop en vredig perspectief. Accademia Amsterdam laat dit werk voorafgaan door een “De Profundis”, een wanhoopsroep om hulp en wijsheid. De hoop en de dankbaarheid worden bejubeld in Charpentiers bekende “Te Deum”, waarmee het programma wordt afgesloten. Iedereen kent het openingsdeel, omdat het gebruikt wordt als tune van het Euro-songfestival. Accademia Amsterdam heeft het centrale werk “Pestis Mediolanensis” ook gekozen vanwege de analogie met de huidige pandemie, die in Europa óók ontstaan is in Italië, rond Milaan.