Accademia Amsterdam zorgt voor "prachtige momenten"
Bachs Matthäus Passion, uitgevoerd in de prachtige kerk van Edam.
Er waren prachtige momenten door de instrumentale solisten uit het orkest Accademia Amsterdam en sopraan Martha Bosch, tenor Christian Dietz en bariton Tobias Scharfenberger. Ook de solistische bijdragen vanuit het koor werden goed en menselijk gebracht.
De solisten zongen de aria’s bijna vibratoloos wat de zeggingskracht zeer ten goede komt.
Het Arioso ‘O Schmerz’ voor tenor en koor, ‘Aus Liebe’ , die zo breekbare aria, waren prachtig evenals het ‘Erbarme dich’ waar de tweede viool met de lange noten als een Piëta de drie-eenheid maakte met de zang en solo-viool om een paar voorbeelden te noemen. En ‘Am Abend da es kühle war’ blijft een bijzonder moment. Zo waren er meer bijzondere details te horen deze avond.
Leendert de Jonge, De Stadskrant, Edam, April 2018
[...] Na het openingskoor stonden de hoofdpersonen centraal tussen de twee koren in het orkest. Naast het kistorgel Leon van Liere die helder en zeer goed verstaanbaar het evangelie verkondigde. Voor hem stond Pierre Mak die met lange klinkers een warme Christus neerzette en iets later een diepe lage ‘Tod’ in Recitatief 24, ‘Meine Seele ist betrübt…’ Beide zangers leverden de hele avond een constante bijdrage, de evangelietekst volgend en waar nodig het drama accentuerend zonder theatraal te worden. Dit gold ook voor de vier solisten die met groot inlevingsvermogen de aria’s –veelal uit het hoofd- vertolkten.
[...] Bij het verlaten van de kerk, vrijdagavond 30 maart, hoorde ik meermalen dezelfde opmerking: misschien is dit één van de meest mooie uitvoeringen van de Mattheus Passion die ik hoorde.